Uitgangspunt in de dagindeling is dat we voldoende tijd besteden aan individuele en persoonlijke aandacht voor de kinderen in groepsverband. Dat wij kijken naar de behoeften van de individuele kinderen, daarop inspelen zodat het kind in een veilige en vertrouwde omgeving kan komen tot een ontwikkeling binnen zijn eigen mogelijkheden. Wij willen de kinderen leren omgaan met waarde en normen en omgaan met andere kinderen.
7.30 – 9.00 uur:
Kinderen worden gebracht, ouders hebben de mogelijkheid om even te zitten en te vertellen hoe het met hun kindje gaat. De kinderen worden aan de tafels ontvangen. Op beide tafels worden spelmaterialen aangeboden die aansluiten op de belevingswereld en ontwikkeling van de kinderen zodat de kinderen tot spel komen tijdens het breng en ophaal moment. De kinderen blijven tijdens het brengen (en ophalen) aan tafel zitten. Zodat er rust en overzicht op de groep is, kinderen rustig binnen komen en ouders ook de rust hebben om met de leidsters een uitwisseling te hebben. De kinderen hebben de mogelijkheid om hun ouders uit te zwaaien voor het raam, zodat het afscheid duidelijk is. De leidsters zwaaien samen met de kinderen. Indien een kindje hier geen behoefte aan heeft, hoeft dit niet. (emotionele veiligheid)
9.00 – 9.15 uur:
De kindjes hebben tot deze tijd vrij spel gehad en gaan gezamenlijk opruimen. Het opruimen gebeurt met een voorbereiding, zodat de kinderen weten wat er gaat gebeuren.
9.15 uur
Na het opruimen gaan de kinderen in de kring zitten. Een kringactiviteit is bedoeld om weer in te spelen op de ontwikkeling en belevingswereld van het kind. Tijdens de thema weken staat het thema ook centraal in de kring activiteit. Ook kijken wij naar de groepssamenstelling en de behoeften van het kind binnen de groep.
9.30 uur:
Alle kinderen gaan aan tafel fruit eten en wat drinken. Ieder kind krijgt een eigen bakje fruit en we stimuleren het eten met een vork. Alle kinderen eten op hun groep hun maaltijden; de peuters zitten verdeeld over de twee tafels in twee kleine groepjes van acht kinderen zodat ook tijdens de maaltijden voldoende persoonlijke aandacht voor ieder kind aanwezig is. Aan elke tafel zit één leidster.
10.00 uur:
Na het fruit eten is het tijd voor een verschoning en worden alle handen gewassen en monden gepoetst. Alle kinderen worden verschoond en/of gaan naar het toilet. Wanneer de kinderen zindelijk zijn, gaan ze in kleine groepjes naar het toilet, zodat er voldoende tijd is om aandacht te besteden aan het individuele kind.
10.00 – 11.30 uur:
Moment voor activiteiten of vrij spel, bijvoorbeeld; puzzelen, voorlezen, knutselen, buitenspelen, poppenkast, muziek, dansen, verkleden enz. Er wordt hierbij gekeken naar waar hebben de kinderen behoefte aan vandaag? Wat is de belevingswereld van het kind? Welke ontwikkeling kan je stimuleren en door middel van welke activiteit?