fbpx Skip to main content

Vele ouders herkennen het wel, het kan een hele uitdaging zijn om je kindje ‘s avonds in slaap te krijgen. En als ze dan eenmaal slapen worden ze na een uurtje of na een paar uurtjes weer wakker. Je zit met je handen in het haar en hebt geen idee wat te doen.
Voor een kleine peuter is duidelijkheid erg belangrijk, een vast ritme die altijd hetzelfde is zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een slaap ritueel niet alleen sneller in slaap vallen maar ze worden ook minder snel wakker en slapen langer dan kindjes zonder een vast bed ritueel.

Bed ritueel bij baby’s
Een klein babytje kan al veel profijt hebben aan een bed ritueel. Hier kun je al in de eerste weken na de geboorte mee beginnen. Als je elke avond dezelfde handelingen volgt kan je baby daar al uit opmaken dat het tijd is om te gaan slapen. Op deze manier kan je babytje zich al gaan ontspannen en kan het alvast de rust bieden die je babytje nodig heeft om te gaan slapen. Bij de slaapjes overdag kan je ook zeker een verkorte versie van het ritueel aanhouden van ong. 10 minuten.

Makkelijk en herkenbaar
Voor een kleintje is het belangrijk om dingen makkelijk en herkenbaar te houden, zodat ze weten wat er wanneer gaat komen, bedenk 3-4 vaste activiteiten die je tijdens het bed ritueel uit kunt voeren. Dit kan van alles zijn; een boekje lezen, praten over de dag, liedjes zingen, laatste knuffel/kus en dan gaan de lampen uit. Hou je elke avond aan hetzelfde ritueel, je kan anders gaan ervaren dat je kindje gaat uittesten.

Vaste volgorde
Een vaste volgorde is voor een kleintje zo waardevol. Laat jouw kindje meehelpen/meedenken. Vraag ze wat er nu gaat komen en of ze dat zelf willen doen of dat ze daar hulp bij willen hebben? Geef ze het gevoel dat hun mening telt en belangrijk voor je is.
Ik weet wat je nu denkt, dat is toch saai? Elke avond hetzelfde doen, maar nee, op deze manier creëert je kindje zijn eigen slaapritueel. Deze vastigheid zorgt voor herkenbaarheid en geborgenheid. Je zal ook gaan ontdekken dat juist op de drukke dagen dat niks volgens plan loopt het juist voor stabiliteit zal zorgen en het voor je kindje ook minder moeilijk zal zijn.

Belangrijk is om dit zoveel mogelijk vast te blijven houden, kindjes willen nog wel is gaan uitproberen op het moment dat er een oppas komt of ze gaan een nachtje bij opa en oma logeren. Stel ze op de hoogte van het bed ritueel dat jullie waarborgen en vraag ze om dit ook zo uit te voeren. Je kan je kindje er ook op voorbereiden en hem/haar vragen om opa en oma of de oppas te helpen als zij het even niet weten, zo geef je je kindje ook weer het gevoel dat hij/zij belangrijk is.

Dag afbouwen
Breng je kindje op tijd op de hoogte dat het bijna tijd is om te gaan slapen, bereid jouw kindje voor. Zo zal je minder snel ervaren dat je kindje eerst nog zijn puzzel af wil maken, of eerst nog even deze tekening af kleuren terwijl het eigenlijk al tijd is dat ze in bed horen te liggen.
Kondig 15-30 minuten van tevoren aan dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Zo kunnen zij zich erop voorbereiden en eerst nog hun activiteit afronden.

Kleine kinderen vinden het vaak nog leuk om te helpen met opruimen en schoonmaken, dit kan je ook zeker inzetten voor het slapen gaan. Vraag ze om je te helpen met opruimen en laat ze maar het voortouw nemen. Je kan bijvoorbeeld vragen: “waar moet dit dan liggen? Goh helemaal vergeten, kan je me helpen?”


Vaste bedtijd
Jonge kindjes gaan vaak tussen 18:00 en 20:00 naar bed. Dit betekend niet dat je kindje ook al moe is rond die tijd. Elk kind heeft zijn eigen interne klok en daarom is het dus belangrijk dat je let op bepaalde signalen (bijv. gapen, staren, overprikkeld raken, knikkebollen, aan de oren zitten). Te laat naar bed brengen kan er voor zorgen dat je kindje over zijn moeheid heen komt. Als je op een avond merkt dat je kindje echt heel moe is en zijn/haar aandacht er niet meer bij kan houden. Start de volgende dag dan 15 min eerder met jullie ritueel.

Belangrijk is wel dat je kindje aan het einde van de dag geen tv meer te kijkt of een spelletje speelt op de Ipad. Deze schermen (blauwe schermen) hebben een negatieve invloed op het aanmaken van melatonine, dit hormoon maak je aan voordat je gaat slapen. Daarbij kunnen kindjes de prikkels van televisie en de Ipad niet reguleren en kan dit ze dus wakker houden of wakkerder maken dan ze waren.

Niet te lang
Een bed ritueel mag tussen de 20 en 30 minuten duren. Incl. het omkleden en badderen. Als alle activiteiten zijn uitgevoerd geef je, je kindje nog een laatste kus of knuffel. Zo is het duidelijk voor je kindje dat het nu echt tijd is om te gaan slapen. Benoem dit dus ook, dat het de laatste kus of knuffel is, gaan ze uittesten en zeuren? Blijf consequent. De lampen gaan uit en zo is het ook duidelijk voor het lichaam van je kindje dat het nu echt tijd is om te gaan slapen.

Maak het leuk
Het naar bed gaan moet vooral een leuk ritueel zijn waar jullie beide van kunnen genieten. Ben bewust van het moment en maak het een ritueel waar je met zijn allen naar uit kan kijken.

Grenzen stellen bij je temperamentvolle peuter
Kleine kinderen hebben grenzen nodig. Ze komen nu in een fase waar ze leren dat zij ook een wil en een mening hebben en dat ze die mening ook daadwerkelijk kunnen uiten. Belangrijk voor hun ontwikkeling maar daarom niet minder belangrijk om grenzen te stellen. Tot waar kunnen ze gaan? Een kindje heeft snel door wat het moet doen om een bepaalde actie uit te lokken. Hoe eerder je dus begint met grenzen stellen, hoe duidelijker het voor je kind is dat het tijd is om te gaan slapen.

Keuzes
Geef je kindje keuzes, zo geef je ze het gevoel dat zijn/haar mening telt. Leg bijvoorbeeld 2 boekjes neer waar hij/zij uit kan kiezen. Deze keuze die hij/zij krijgt kan vooral voor temperamentvolle peuters erg fijn zijn. Jouw peuter heeft het idee dat hij/zij een keuze heeft, maar jij bepaalt nog steeds.

Veel slaapplezier!

Liefs Marieke