Een achterstand is misschien al bekend. Soms wordt dit op het Kinderdagverblijf gesignaleerd. Dan gaat men op onderzoek uit en over op actie. Wat wordt er precies gezien? Ziet elke PM-er dit? Wat zegt de observatielijst? Wat denkt de Pedagogisch Coach? Sowieso gaat men op de groep al aan de slag hiermee. In geval van een achterstand zal de Mentor dit aankaarten met de ouders. Daarna volgt pas de echte aanpak.
Een achterstand op bv. taalgebied is aan te pakken met VVE (Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie), intensiever met een kind praten, lezen en zingen. Een kind met een migratie-achtergrond heeft zelfs vaak een achterstand. Heel begrijpelijk. Niet onoverkomelijk.
Mocht een kind motorisch achterblijven dan is de route uiteraard hetzelfde. Stel nu dat de fysio- of ergotherapie voorschrijft extra dagelijks stimulans in te passen dan is men altijd bereidt dit op de groep te doen. De kinderopvang wil graag het verlengde van thuis zijn. Continuïteit is voor kinderen nu eenmaal belangrijk.