Toen het Mentorschap werd aangestipt is het observeren en de observatielijst terloops genoemd. Dit is de moeite waard om nader uit te leggen en toe te lichten.
Twee maal per jaar wordt zo’n observatielijst ingevuld door de mentor. Die lijst omvat alle gebieden van de ontwikkeling van een kind.
- Hoe is de thuissituatie? – Vader en/of moeder, broertje/zusjes, de voertaal thuis, van Nederlandse afkomst of anders etc.
- Medische bijzonderheden. – Allergieën, vaak ziek, medicatie etc.
- Verbale ontwikkeling. – We zien bv. steeds vaker dat kinderen meertalig worden opgevoed: dit kán van invloed zijn op het gaan praten. Het ene kind praat al snel en switcht makkelijk, een ander begint later te praten omdat het in de hersenen wat langer de tijd nodig heeft de verschillen te kennen. Het is aan de PM-er dit naar waarde in te schatten. Als een kind vaak wordt geplaagd door oorontsteking dan zal het vaak ook verstopte oren hebben. Slechter horen betekent minder snel napraten. Een lichamelijke oorzaak die een belemmering in de hand werkt. Gelukkig komt het ook gewoon goed, hoor!
- Motorische ontwikkeling. – Dit is gesplitst in de fijne en grove motoriek. De fijne motoriek betreft grijpen, iets vasthouden, blokken bouwen,
De grove motoriek betreft het draaien, kruipen, staan, lopen en rennen.
Een eventuele achterstand is snel gezien. Zowel de PM-er als de ouder voelt vaak aan hun water waar het ‘m in zit: soms durft een kind het nog niet zo goed. Dan is overleg met de ouder(s) heel fijn zodat op de kinderopvang én thuis stimulans wordt aangeboden. Dit varkentje wordt gewoon even gewassen!